Vanzelf logo

Energie besparen in een huurwoning

Nu de energieprijzen uitzonderlijk gestegen zijn, is energie besparen opeens iets waar veel meer mensen over nadenken. Maar hoe bespaar je in een huurwoning?
besparen op energie

Energie besparen door klein te beginnen

Door je dagelijkse gewoontes en gebruiken in huis aan te passen, kan je energie besparen. ‘Kleine’ dingen – zoals de thermostaat een graadje lager zetten, een paar minuten minder lang douchen en opladers uit het stopcontact halen als je ze niet gebruikt – tellen uiteindelijk allemaal bij elkaar op. En dat scheelt echt op je energierekening.

Ook iets grotere ingrepen zoals de installatie van een waterbesparende douchekop, het vervangen van al je lampen in huis door ledlampen en het installeren van een programmeerbare thermostaat kunnen je helpen, energie te besparen.

Lees voor meer energiebesparende tips vooral even deze blog die we daar eerder over schreven.

Maak gebruik van je slimme meter

Als het goed is hebben de meeste huishoudens in ons land inmiddels een slimme meter. Deze worden geïnstalleerd door de netbeheerder, maar het contact hierover verloopt doorgaans via de verhuurder. Als je hier nog niets over hebt vernomen, dan kun je voor de zekerheid altijd even contact opnemen over wanneer jouw huishouden aan de beurt is.

Met een slimme meter kun je elke maand een overzicht van je energieverbruik en de geschatte kosten ontvangen. Zo krijg je meer inzicht in hoe jullie thuis omgaan met energie. Je kunt ook allerlei energieverbruiksmanagers aan de meter koppelen, die je kunnen helpen om energie te besparen.

Bekijk het energielabel van je (toekomstige) woning

Als je van plan bent een woning te huren, controleer dan van tevoren welk energielabel deze heeft. Het – verplichte – energielabel laat zien hoe energiezuinig een woning is en op het label vind je ook informatie over energiebesparende maatregelen die je kunt nemen.

Veel gemeentes geven mogelijk subsidies voor dat soort energiebesparende maatregelen, dus het loont om dat even na te gaan en de mogelijkheden te bespreken met je huisbaas.

Lees hier meer over het energielabel voor woningen.

Ga in gesprek met je huisbaas

Het is sowieso geen slecht idee om een keer met de verhuurder van je woning in gesprek te gaan over energiebesparing. Geef aan dat je er graag mee aan de slag wil en samen wilt kijken naar de mogelijkheden voor jouw huurwoning. Ook verhuurders zijn zich bewust van de onrust op de energiemarkt en de naderende energietransitie, dus zij staan hier vaker voor open dan jij misschien denkt. Ook de verhuurders van sociale huurwoningen.

Als je van een woningcorporatie huurt is het vaak zelfs mogelijk om een energie- of wooncoach langs te laten komen. Steeds meer verhuurders bieden de optie aan om je woning beter te laten isoleren tegen een kleine maandelijkse huurverhoging, of om zonnepanelen te laten plaatsen.

Kijk goed naar je energiecontract

In een normale energiemarkt loont het om jaarlijks kritisch naar je energiecontract te kijken en een overstap naar een aanbieder te overwegen. Wanneer je jarenlang bij dezelfde energieleverancier zit, betaal je namelijk meestal niet meer de laagste prijs.

Maar met de huidige gascrisis gaat die redenering niet altijd op. Wat voor jou op dit moment het beste energiecontract is, hangt nog meer dan ooit van jouw huidige situatie en wensen af. In deze roerige tijden kan het daarom extra lonen om niet zelf de mogelijkheden uit te pluizen, maar dat te laten doen door een partij die de markt goed kent en jouw advies geeft vanuit kennis en expertise.

Bij Vanzelf helpen wij je graag. Zodra je bij ons bent ingeschreven gaan wij – kosteloos – voor je op zoek naar de energieovereenkomst die het beste bij jouw wensen past. En ook als je vragen hebt, zijn we altijd bereikbaar. Wij nemen je graag jouw energiezaken uit handen zodat jij tijd over houdt voor leukere dingen. Ook nu. Juist nu.

Klachtenprocedure

Vervelend dat er iets is voorgevallen waardoor je een klacht hebt. Om dit zo goed mogelijk op te lossen vragen we je om onderstaand formulier zo volledig mogelijk in te vullen. Binnen 14 dagen nemen we contact met je op.

Vanzelf energie

Je klacht is verstuurd!

We vinden het heel belangrijk dat jij als klant tevreden bent. Jammer om te horen dat je een klacht hebt en DANK voor het melden hiervan. Binnen 14 dagen nemen we contact met je op. We gaan ervan uit dat we tot een goede oplossing zullen komen.

Heb je ondertussen nog vragen? We zijn bereikbaar via de chat, e-mail of telefonisch op 085 – 05 13 800. We helpen je graag.