Vanzelf logo

Energie aanbod opgedroogd.

Prijzen voor gas en stroom fluctueren op dit moment zo hard dat er weinig aanbod in de markt is. Wat kun je als consument doen?
energie aanbod uitleg

Wat als je energiecontract afloopt?

Als je huidige energiecontract afloopt moet je een nieuwe zoeken. En momenteel is een nieuw energiecontract afsluiten heel nadelig. Prijzen voor gas en stroom fluctueren op dit moment zo hard dat de meeste leveranciers alleen nog modelcontracten aanbieden. Dat zijn contracten die leveranciers wettelijk verplicht aan moeten bieden. Ook bij Vanzelf kunnen we onze klanten op dit moment daarom niet de service leveren die we zouden willen. In deze blog leggen we je uit hoe dat kan en wat consumenten nu het beste kunnen doen.

Waarom leveranciers even geen nieuwe vaste contracten aanbieden?

Toen de energieprijzen eind vorig jaar zo begonnen te stijgen was de overtuiging dat deze in het voorjaar wel weer zouden dalen. Dat gebeurt doorgaans namelijk altijd als het gasverbruik in ons land daalt vanwege de stijgende temperaturen. Huishoudens met een variabel of aflopend vast energiecontract werd daarom aangeraden om nog even te wachten met het afsluiten van een nieuw contract en dan in april een vast contract met weer lagere tarieven af te sluiten. Maar toen viel Rusland – één van de grootste gasleveranciers ter wereld – Oekraïne binnen.

Door de oorlog is de energiemarkt zo onvoorspelbaar geworden dat de leveranciers hier niet meer op kunnen anticiperen. Normaal kunnen zij met hun ervaring en expertise ongeveer inschatten wat de energieprijzen het komend half jaar of jaar gaan doen en baseren ze daar de tarieven van hun vaste contracten op.

Met de huidige hoge prijzen en de onzekerheid op de markt kunnen leveranciers klanten geen concurrerende energieovereenkomsten aanbieden en daarom kiezen de meesten ervoor om op dit moment geen nieuwe klanten meer aan te nemen. Zij sluiten voornamelijk modelcontracten af met consumenten wiens energiecontract nu afloopt. Er zijn een aantal leveranciers die nog éénjarige contracten afsluiten, daar wel de huidige (hoge) energieprijzen bij.

Wat is een modelcontract?

Iedere energieleverancier is verplicht om een modelcontract aan te bieden: stroom en gas tegen een variabel tarief en met een onbepaalde looptijd. De tarieven worden in principe twee keer per jaar – in januari en in juli – aangepast.
Bij onvoorziene marktomstandigheden mogen leveranciers de prijzen echter ook tussentijds verhogen, en met de oorlog in Oekraïne is daar sprake van. De variabele tarieven zouden in principe dus maandelijks kunnen wijzigen. Na een eerste volledige kalendermaand krijg je dan een nieuw tarief, op basis van de actuele inkoopprijzen. Leveranciers zijn verplicht om deze tariefwijzigingen tijdig aan hun klanten door te geven. Het voorschotbedrag wordt niet automatisch aangepast. Daarom is het slim om na te gaan of jouw huidige voorschot nog actueel is.

Wat kun je als consument doen?

Voor consumenten die nu wel een nieuw contract af moeten sluiten, bijvoorbeeld door een verhuizing, zit er niets anders op dan een modelcontract af te sluiten. En voor al die anderen zit er niet heel veel anders op dan geduld te hebben en hopen dat deze periode snel voorbijgaat.

In deze roerige tijden kunnen wij bij Vanzelf helaas ook niet heel veel meer doen dan onze kennis met je delen. Consumenten kunnen zich wel alvast bij ons inschrijven: dat kan heel simpel en kosteloos door jouw gegevens en voorkeuren in te vullen op onze website. Zodra de leveranciers weer met nieuw aanbod komen, gaan wij dan direct voor je aan de slag op zoek naar een goed nieuw energiecontract. Zo houden wij de energiemarkt ook in deze lastige tijden voor je in de gaten en kun jij je concentreren op zaken waar je blij van wordt.

Klachtenprocedure

Vervelend dat er iets is voorgevallen waardoor je een klacht hebt. Om dit zo goed mogelijk op te lossen vragen we je om onderstaand formulier zo volledig mogelijk in te vullen. Binnen 14 dagen nemen we contact met je op.

Vanzelf energie

Je klacht is verstuurd!

We vinden het heel belangrijk dat jij als klant tevreden bent. Jammer om te horen dat je een klacht hebt en DANK voor het melden hiervan. Binnen 14 dagen nemen we contact met je op. We gaan ervan uit dat we tot een goede oplossing zullen komen.

Heb je ondertussen nog vragen? We zijn bereikbaar via de chat, e-mail of telefonisch op 085 – 05 13 800. We helpen je graag.