Vraag & Antwoord

Wij begrijpen dat je misschien nog vraagtekens hebt, daarom hebben we de meest gestelde vragen gewoon openbaar gemaakt voor je!

Je meldt je gratis online aan. Eenmalig. Tijdens je aanmelding geef je jouw voorkeuren aan ons door, bijvoorbeeld 'Nederlands groen'. Vervolgens controleren we samen of jouw gegevens kloppen. Dit proces duurt ongeveer 3 minuten.

Wij gaan dan op zoek naar een goede energiedeal voor jou. Jij bepaalt of je ons voorstel een goed aanbod vindt.

Nadat de aanmelding bij je nieuwe leverancier geslaagd is, houden wij in de gaten of er een betere energiedeal voor je in de markt is. Op het moment dat we die tegenkomen, laten we je dat weten via e-mail. Het gaat allemaal Vanzelf.

Gemiddeld besparen onze klanten € 400 per jaar met onze gratis service. Deze berekening is gebaseerd op de huidige Vanzelf klantenbase.

Afhankelijk van je daadwerkelijke verbruik en een tussentijdse wijziging van het variabel leveringstarief kunnen de jaarkosten hoger of lager uitvallen. Variabele tarieven veranderen over het algemeen 2x per jaar: op 1 januari en 1 juli.

Vanzelf heeft al jarenlang ervaring met energieleveranciers. Zodoende zijn wij altijd op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen. Dit nemen we mee om ervoor te zorgen dat we jou een gunstige energiedeal kunnen aanbieden.

Prijsvergelijkers gaan ook voor je op zoek naar de gunstigste energiedeals maar vervolgens moet je die zelf met elkaar vergelijken. Bij ons hoeft dat niet. Nadat je jouw gegevens en voorkeuren aan ons hebt doorgegeven gaan wij voor je op zoek naar een goede energiedeal. Het enige wat jij daarna nog hoeft te doen is beslissen of je ook daadwerkelijk wilt overstappen. Wij regelen de rest.

Op het moment dat je je overstap laat regelen door Vanzelf, gaan we een langdurige samenwerking met je aan. Dit houdt in dat we steeds weer op zoek gaan naar een goede deal zodra je energiecontract is afgelopen.

Onze dienstverlening kost jou niets. Dat kan omdat wij een vergoeding van € 2,50 per maand krijgen van de energieleverancier waar jij naar overstapt. Die vergoeding is hetzelfde voor alle leveranciers waar we mee samenwerken. We trekken dus geen partijen voor.

Ja. Onze service kost jou niets en je kunt onze samenwerking op elk moment kosteloos opzeggen. Wij zorgen er bovendien voor dat je bij een overstap nooit een boete betaalt doordat we rekening houden met de overstaptermijn bij je huidige leverancier.

Wij krijgen € 2,50 per maand van de energieleverancier waar jij naar overstapt. Deze vergoeding is gelijk voor alle leveranciers waar we mee samenwerken, we trekken dus geen partijen voor.

2 van de 3 huishoudens stappen nooit over op een andere energieleverancier. Logisch, want wie heeft er nou zin om over energiezaken na te denken?

Een nieuw energiecontract kan jou echter wel geld opleveren. De meeste mensen hebben zich namelijk ooit aangesloten bij hun huidige energieleverancier met een contract voor bepaalde tijd. Binnen de looptijd van dit contract betaal je een vaste prijs voor je energie. Wanneer dit contract echter afloopt en je zelf geen actie onderneemt, wordt dit contract stilzwijgend omgezet naar een contract voor onbepaalde tijd met een variabel - en vaak fors hoger - tarief.

Wij houden voor jou de looptijd van je contract in de gaten en zorgen dat je voortaan altijd aangesloten bent met het beste energiecontract op basis van jouw voorwaarden.

Dat is natuurlijk geen probleem. Als je je bij ons aanmeldt, geef je jouw voorkeuren door en groene energie is vanzelfsprekend een van de opties. Wij speuren dan voortaan de energiemarkt voor je af naar een goede groene energiedeal voor jou.

Wat is groene stroom precies en hoe milieuvriendelijk is groene energie eigenlijk?

Groene stroom is ‘normale’ elektriciteit die op een milieuvriendelijke manier wordt opgewekt. De bekendste voorbeelden hiervan zijn zonne- en windenergie, maar er wordt ook energie opgewekt met waterkracht. Een belangrijk onderscheid met ‘grijze’ stroom is dat het opwekproces niet vervuilend is en de omgeving niet wordt aangetast. Wil je meer weten over groene stroom lees dan ook onze blog hierover.

Goed om te weten dat niet alle groene stroom ook écht groen is. Sommige stroom is alleen op papier groen; sjoemelstroom. Daarom moet je goed opletten welk product je koopt. Met de Groene Stroom checker* van het Klimaatbureau HIER opgewekt controleer je heel snel de herkomst van jouw groene stroom. Het groene aanbod wat je bij ons kunt vinden hebben wij altijd getoetst via het Klimaatbureau.

Als er een verandering plaatsvindt in jouw energieverbruik, dan kun je ons het beste een mailtje sturen. Als je het ons laat weten via administratie@vanzelf.nl, helpen we je graag verder.

Je kunt onze samenwerking op elk moment kosteloos beëindigen. De overeenkomst met jouw energieleverancier loopt op dat moment wel nog tot einde contractdatum door. Daarna gaat het niet meer vanzelf.

Opzeggen doe je door een e-mail te sturen naar: opzeggingen@vanzelf.nl.

Jazeker. Wij laten het jou ruim van te voren weten als we een goede deal op basis van jouw voorkeuren hebben gevonden. Ons persoonlijke voorstel voor jou bestaat doorgaans uit drie verschillende energiecontracten waar je uit kunt kiezen.

En als je bij nader inzien toch niet blij bent met je nieuwe deal, heb je altijd nog 14 dagen de tijd om een eventuele overstap te annuleren.

Als je een huidig contract hebt kun je je ook al inschrijven bij ons. Tijdens de inschrijving kun je aangeven of je een vast of doorlopend contract hebt. Wanneer je invult dat je een vast contract hebt vragen we naar de einddatum van jouw huidige contract.

Wanneer je nog in contract zit geven zullen we tegen het einde van jouw contract een aanbod naar je toe sturen. In sommige gevallen is het interessant om toch al eerder over te stappen. Jouw huidige energieleverancier zal dan een opzegvergoeding bij de eindafrekening in rekening brengen. Lees meer over de opzegvergoeding bij “alles over de opzegvergoeding”.

Omdat wij een duurzame relatie nastreven met jou als klant én met de energieleverancier is de opzegvergoeding voor je eigen rekening.

Sommige energieleveranciers hebben een welkomstpremie in het aanbod. Als je een aanbod kiest met een welkomstpremie krijg je dit vrijwel altijd op het eind van de looptijd van je contract uitgekeerd. Bijvoorbeeld: als je een éénjarig energiecontract afsluit, ontvang je de welkomstpremie na een jaar van de energieleverancier. De welkomstpremie kan op je rekening gestort worden of verrekend worden op je jaarafrekening. Dit is altijd opgenomen in de actievoorwaarden.

Als je wilt overstappen van energieleverancier voordat je contract is afgelopen kan het zijn dat je leverancier een opzegvergoeding in rekening brengt. Een leverancier doet dit omdat zij verwachten dat je voor een vaste periode klant blijft. Als je niet deze hele periode klant blijft dan lopen ze inkomsten mis. Dit is de reden dat zij een opzegvergoeding vragen als je overstapt voordat het contract is afgelopen.

Hoe werkt een opzegvergoeding?
De opzegtermijn van een energiecontract is 30 dagen. Hierbij maakt het niet uit of je een contract voor één, twee of meerdere jaren hebt. Als je besluit om jouw energiecontract te beëindigen kan het voorkomen dat de leverancier een opzegvergoeding in rekening brengt.

Hoe hoog is de opzegvergoeding?
De hoogte van de opzegvergoeding hangt af van jouw energiecontract op dat moment. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de maximale hoogte van de opzegvergoeding vastgesteld. Daar moeten energieleveranciers zich aan houden. De energieleverancier kijkt altijd naar de resterende periode van jouw contract. Jouw energieleverancier mag de opzegvergoeding voor gas en voor elektriciteit aan je vragen. Hier vind je een overzicht van alle bedragen terug.

Opzegvergoeding energieleveranciers
Duur afloop contract Maximale opzegvergoeding stroom Maximale opzegvergoeding gas
< 1,5 jaar € 50,- € 50,-
1,5 tot 2 jaar € 75,- € 75,-
2 tot 2,5 jaar € 100,- € 100,-
> 2,5 jaar € 125,- € 125,-
Schrijf je in

Staat je vraag er niet tussen? Neem dan contact op via info@vanzelf.nl.

Weet je zeker dat je wilt stoppen?

Als je dit scherm sluit zal je opnieuw moeten beginnen met het invullen van je gegevens. Kom je er niet helemaal uit? We helpen je graag in onze chat of stuur een mailtje naar info@vanzelf.nl.

De reden waarom ik wegga: