Vanzelf logo

Het voorschot op je energierekening uitgelegd.

Nu we allemaal onze energierekening wat beter in de gaten proberen te houden vanwege de gascrisis, vliegen de termen je om de oren. Deze keer leggen we je uit wat een voorschot energie nou precies inhoudt, en of je dit bedrag ook aan kunt passen nu de energieprijzen zo de pan uit rijzen.
Voorschot op je energierekening

Wat is het voorschot precies?

Het voorschot energie wordt ook wel maandelijks voorschotbedrag of maandbedrag genoemd, maar de meeste spelers op de energiemarkt gebruiken tegenwoordig de term termijnbedrag.

Het is het bedrag dat je iedere maand aan je energieleverancier betaalt. Het bedrag wordt maandelijks van je rekening afgeschreven, ongeacht hoeveel gas en stroom je die maand hebt verbruikt.

Leveranciers werken met zo’n maandelijks voorschotbedrag omdat een groot deel van het energieverbruik in de winter plaatsvindt. Om ervoor te zorgen dat je ‘s winters niet opeens grote bedragen hoeft te betalen, wordt het hele jaar door een vast bedrag geïncasseerd. In de zomer betaal je meer dan je verbruikt, maar dit wordt in de winter weer gecompenseerd.

Hoe wordt het termijnbedrag berekend?

Leveranciers schatten het voorschotbedrag aan de hand van het historisch verbruik van de woning. Ze vragen bij de netbeheerder de verbruiksgegevens van de afgelopen drie jaar op en nemen daar het gemiddelde van. Als je verhuisd bent, wordt het termijnbedrag dus gebaseerd op het verbruik van de vorige bewoner.

Als blijkt dat je verbruik over een jaar gezien lager is dan de leverancier had ingeschat, krijg je het te veel betaalde bedrag aan het einde van het jaar terug. Op het moment dat je meer hebt verbruikt dan was ingeschat, moet je juist bijbetalen. Let op: Dit gaat niet om het kalenderjaar, maar om de twaalf maanden na ingang van jouw energiecontract.

Het termijnbedrag is opgebouwd uit verschillende elementen:
◦ Verbruik elektriciteit
◦ Verbruik gas
Netbeheerkosten gas en/of elektriciteit
◦ Vaste leveringskosten gas en/of elektriciteit (vastrecht)
◦ Overheidsheffingen (opslag duurzame energie- en klimaattransitie en energiebelasting) en BTW
◦ Vermindering energiebelasting (heffingskorting)

Een eventuele welkomstpremie wordt niet meegenomen in het termijnbedrag, maar wordt verrekend aan de einde van de looptijd van het contract.

Kun je het termijnbedrag aanpassen?

Energieleveranciers proberen de hoogte van het termijnbedrag zo goed mogelijk in te schatten en zo te zorgen dat hun klanten bij de jaarafrekening zo min mogelijk hoeven bij te betalen.

Door je eigen energieverbruik goed in de gaten te houden – bijvoorbeeld via je slimme meter – weet je zeker dat het voorschotbedrag dat je betaalt ook echt overeenkomt met je verbruik. Mocht dit niet meer zo zijn – bijvoorbeeld doordat jouw gezinssituatie is veranderd, je isolerende maatregelen hebt genomen of een warmtepomp hebt laten installeren – dan kun je contact opnemen met je energieleverancier om het termijnbedrag aan te laten passen. Bij veel energieleveranciers kan dit via de app of het klantportaal.

Let op: het verhogen van je termijnbedrag kan bij vrijwel alle energieleveranciers, verlagen kan vaak, maar met een bepaald percentage of helemaal niet.

Bedenk ook dat een verlaging van je maandelijkse termijnbedrag niet werkt als lastenverlaging. Uiteindelijk betaal je altijd voor de energie die je gebruikt. Als je te laag inzet op je nieuwe termijnbedrag, dan moet je bij de jaarafrekening bijbetalen.

Hoe zorg je dat jouw maandelijkse voorschot zo laag mogelijk is?

Het loont altijd om jouw huidige energiecontract kritisch te vergelijken met het aanbod van andere energieleveranciers. Ook in de huidige oververhitte energiemarkt.

Wat voor jou op dit moment het beste energiecontract is, hangt nu nog meer dan ooit van jouw huidige situatie en wensen af. In deze roerige tijden kan het daarom extra lonen om niet zelf de mogelijkheden uit te pluizen, maar dat te laten doen door een partij die de markt goed kent en jouw advies geeft vanuit kennis en expertise.

Bij Vanzelf helpen wij je graag. Zodra je bij ons bent ingeschreven gaan wij – kosteloos – voor je op zoek naar de energieovereenkomst die het beste bij jouw wensen past. En ook als je vragen hebt, zijn we altijd bereikbaar. Wij nemen je graag jouw energiezaken uit handen zodat jij tijd over houdt voor leukere dingen. Ook nu. Juist nu.

Klachtenprocedure

Vervelend dat er iets is voorgevallen waardoor je een klacht hebt. Om dit zo goed mogelijk op te lossen vragen we je om onderstaand formulier zo volledig mogelijk in te vullen. Binnen 14 dagen nemen we contact met je op.

Vanzelf energie

Je klacht is verstuurd!

We vinden het heel belangrijk dat jij als klant tevreden bent. Jammer om te horen dat je een klacht hebt en DANK voor het melden hiervan. Binnen 14 dagen nemen we contact met je op. We gaan ervan uit dat we tot een goede oplossing zullen komen.

Heb je ondertussen nog vragen? We zijn bereikbaar via de chat, e-mail of telefonisch op 085 – 05 13 800. We helpen je graag.