Vanzelf logo

De variabele energietarieven uitgelegd.

Weet jij niet meer wanneer je voor het laatst jouw energiecontract hebt vernieuwd? Dan is de kans groot dat jij een variabel energietarief betaalt. Wij leggen hier uit wat een variabel energietarief betekent.
variabele energietarieven uitgelegd

Het is bijna zover. Per 1 juli wijzigen de variabele energietarieven.

Weet jij niet meer wanneer je voor het laatst jouw energiecontract hebt vernieuwd? Dan is de kans groot dat jij een variabel energietarief betaalt.

Wie een energieovereenkomst heeft voor onbepaalde tijd krijgt namelijk elk half jaar te maken met nieuwe tarieven. Energieleveranciers passen deze tarieven jaarlijks op 1 januari en 1 juli aan op basis van de actuele energieprijzen.

Na vier keer op een rij met dalende energieprijzen te maken hebben gehad, stijgen de tarieven naar verwachting deze keer flink. Op de groothandelsmarkt stegen de stroomprijzen afgelopen maanden met 22% en de gasprijzen met 19% en dat zal terug te zien zijn in de nieuwe tarieven van energieleveranciers.

Hoe zit dat nou precies met die variabele tarieven?

Energieprijzen zijn afhankelijk van verschillende factoren; onder meer het weer en het economische klimaat zijn van invloed op de prijs van stroom en gas. Dat de prijzen de afgelopen maanden zo hard zijn gestegen, komt onder meer door het koude voorjaar en door de prijsstijging van de CO2-emissierechten.

Bij het afsluiten van een energiecontract kun je als consument kiezen tussen een contract voor bepaalde tijd met vaste tarieven of voor een contract voor onbepaalde tijd met variabele tarieven. Als consumenten niet in actie komen nadat hun contract voor bepaalde tijd afloopt, wordt dat door de energieleverancier verlengd en omgezet naar een variabel contract.

Wie een dergelijk contract heeft waar de tarieven voor energie elk half jaar veranderen, moet binnenkort dus waarschijnlijk fors meer betalen voor energie.

Veranderen de energieprijzen alleen als je een variabel contract hebt?

De actuele energieprijzen zijn ook van invloed op energiecontracten voor bepaalde tijd.

Het maandelijks tarief dat jij betaalt met zo’n energieovereenkomst voor bepaalde tijd, hangt dus af van de geldende tarieven op het moment dat jij jouw energiecontract afsluit. Als je instapt op een moment dat energie goedkoop is, zal je dus een voordeliger contract kunnen afsluiten dan als je instapt op een moment zoals nu, als de energieprijzen op de groothandelsmarkt zijn gestegen.

Bij een energiecontract voor bepaalde tijd blijft het tarief dat je betaalt wel ongeveer hetzelfde voor de duur van dat contract. De energieleverancier mag het kale tarief en de variabele leveringskosten namelijk tussentijd niet wijzigen bij deze contracten.

Dat je met een vast contract soms opeens wel meer moet gaan betalen komt omdat de netbeheerkosten en overheidsheffingen wel nog aangepast kunnen worden; dit gebeurt dan op 1 januari vanuit de overheid.

Stijgen en dalen de prijzen bij elke energieleverancier evenveel?

Nee. Energieleveranciers bepalen zelf hun leveringstarieven voor elektriciteit en gas. ACM (Autoriteit Consument & Markt) houdt deze tarieven wel in de gaten en zorgt dat ze niet te hoog zijn. Als de ACM vindt dat de leveringstarieven te hoog zijn, stellen zij een maximaal tarief vast.

ACM ziet er ook op toe dat energieleveranciers hun klanten goede informatie geven over de samenstelling van hun leveringskosten, inclusief gasregiotoeslag, energiebelasting en BTW.

Energieleveranciers brengen hun klanten doorgaans per brief of email op de hoogte van de tariefwijzigingen die ze halfjaarlijks doorvoeren.

Wat kun je als consument het beste doen nu de energieprijzen gaan stijgen per 1 juli?

Zoals je hierboven kunt lezen hebben de stijgende prijzen voor stroom en gas dit jaar invloed op de  portemonnee van velen. Zowel bij mensen met een variabele energieovereenkomst als bij mensen die nu een nieuw contract afsluiten.

Bij Vanzelf raden wij je aan om toch te kiezen voor een energieovereenkomst voor bepaalde tijd. Met vaste tarieven weet je als consument beter waar je aan toe bent én je krijgt bij een dergelijk contract vaak een welkomstkorting die wordt verrekend met je jaarafrekening.

Wie zich bij ons aanmeldt – via een simpele inschrijfprocedure op onze website – hoeft zich niet meer druk te maken over bovenstaande zaken. Wij gaan namelijk op basis van de voorkeuren die je hebt aangegeven, op zoek naar het beste energiecontract voor jou. En dat doen we automatisch nog een keer als het contract dat je via ons afsloot afgelopen is, en nóg een keer, en… Je begrijpt het al.

Zo zorgen we dat je voortaan automatisch wegblijft van variabele tarieven en doorlopend bespaart op je energiekosten. Dan kun jij je weer bezig gaan houden met leukere zaken.

Klachtenprocedure

Vervelend dat er iets is voorgevallen waardoor je een klacht hebt. Om dit zo goed mogelijk op te lossen vragen we je om onderstaand formulier zo volledig mogelijk in te vullen. Binnen 14 dagen nemen we contact met je op.

Vanzelf energie

Je klacht is verstuurd!

We vinden het heel belangrijk dat jij als klant tevreden bent. Jammer om te horen dat je een klacht hebt en DANK voor het melden hiervan. Binnen 14 dagen nemen we contact met je op. We gaan ervan uit dat we tot een goede oplossing zullen komen.

Heb je ondertussen nog vragen? We zijn bereikbaar via de chat, e-mail of telefonisch op 085 – 05 13 800. We helpen je graag.