Vanzelf logo

Eerlijk vergelijken met behulp van iDIN

Bij Vanzelf werken we met iDIN. Om klanten die zich bij ons aanmelden een goed aanbod te kunnen doen, willen we hun energieverbruik weten. Het verbruik achterhalen kan op drie manieren: je kunt het verbruik zelf invoeren, je kunt gebruik maken van onze schattingstool of je haalt het verbruik op bij de netbeheerder via iDIN. Maar wat is dat iDIN nou precies? En waarom is het zo belangrijk om correcte verbruiksgegevens aan ons door te geven? We leggen het uit.
iDIN-energieverbruik

Wat is iDIN?

iDIN is een online identificatiemiddel dat in 2016 werd geïntroduceerd door de Betaalvereniging Nederland in samenwerking met de banken in ons land. Het is ontworpen om het particulieren makkelijker te maken om in te loggen bij bedrijven en instellingen met online diensten, bijvoorbeeld in de privéomgeving van je verzekeraar of om een bestelling te plaatsen bij een aangesloten webshop. Het idee is dat je bij al deze verschillende organisaties inlogt via de vertrouwde beveiligde omgeving van je eigen bank. Hierdoor hoef je geen extra gebruikersnamen of wachtwoorden te onthouden.

Bijna alle Nederlandse banken zijn aangesloten bij iDIN. Op dit moment wordt de dienst aangeboden door ABN AMRO, ING, Rabobank, SNS, ASN Bank, RegioBank en Bunq.

Hoe werkt het bij Vanzelf?

Voorheen liep de gegevensuitwisseling van energiedata via netbeheerders en was dit alleen toegankelijk voor energieleveranciers. Met behulp van iDIN kun je nu als particulier zelf heel eenvoudig het jaarverbruik van jouw woning opvragen.

De optie iDIN vind je terug op de pagina waar je het verbruik invult. Je kunt je dan identificeren via jouw bank bij het Centraal Aansluit Register (CAR) om daar jouw verbruik op te halen.

Het CAR is een nationale databank waar informatie over alle elektriciteits- en gasaansluitingen in Nederland wordt bijgehouden. De meeste energieleveranciers kijken ook in het CAR wanneer een nieuwe klant zich aanmeldt en baseren het voorschot dat zij de klant bieden op deze gegevens. Als je als klant bij ons iDIN gebruikt, komt dit dus exact overeen.

Let op! Omdat klanten zich identificeren via hun bank worden de gegevens opgehaald van het adres waar hun bankrekening op dat moment aan is gekoppeld. In het geval van een verhuizing klopt dit dus (nog) niet. De gegevens worden meteen ingevuld tijdens het aanmeldproces, maar kunnen wel overschreven worden door jouw als klant tijdens het aanmelden. Bijvoorbeeld omdat je van plan bent om zonnepanelen aan te leggen.

Het belang van correct verbruik

Omdat elke energieleverancier andere tarieven voor stroom en gas hanteren, berekenen wij bij Vanzelf op basis van jouw verbruik welke leverancier het beste bij jou past. Als je daadwerkelijke verbruik afwijkt van je geschatte verbruik, is een andere leverancier mogelijk voordeliger voor jou.

Alleen met een goede inschatting van je energieverbruik kunnen wij jou het beste advies geven en een veel te hoge of lage jaarafrekening voorkomen. Zo krijg je een realistische jaarrekening. We raden je dus altijd aan om je correcte huidige verbruik op te geven, behalve als je grote veranderingen in je woon- of gezinssamenstelling verwacht.

iDIN maakt het heel eenvoudig om jouw verbruik correct door te geven, en eenvoudig daar houden we van bij Vanzelf. Door het aanmeldproces zo eenvoudig mogelijk te maken, kunnen wij zo snel mogelijk de energiemarkt af gaan speuren voor het beste energiecontract op basis van jouw voorkeuren. Zo bespaar jij op je energie terwijl je ook nog tijd overhoudt voor de leuke dingen in het leven.

Klachtenprocedure

Vervelend dat er iets is voorgevallen waardoor je een klacht hebt. Om dit zo goed mogelijk op te lossen vragen we je om onderstaand formulier zo volledig mogelijk in te vullen. Binnen 14 dagen nemen we contact met je op.

Vanzelf energie

Je klacht is verstuurd!

We vinden het heel belangrijk dat jij als klant tevreden bent. Jammer om te horen dat je een klacht hebt en DANK voor het melden hiervan. Binnen 14 dagen nemen we contact met je op. We gaan ervan uit dat we tot een goede oplossing zullen komen.

Heb je ondertussen nog vragen? We zijn bereikbaar via de chat, e-mail of telefonisch op 085 – 05 13 800. We helpen je graag.