Vanzelf logo

Wanneer overstappen van energieleverancier?

De prijzen voor gas en stroom veranderen voortdurend. Je kunt veel geld besparen door regelmatig over te stappen naar een andere energieleverancier. Heb jij een contract waar je gunstige tarieven hebt? Dan kan het verstandig zijn om niet over te stappen. Zit je al lang bij dezelfde leverancier? Dan kan het gunstig zijn om je contract te vernieuwen. Dat kan bij je huidige energieleverancier of bij een andere.

Wij helpen bij het overstappen van energieleverancier

Veel mensen vinden zoeken naar de beste energiedeal gedoe. De verschillende tarieven met elkaar vergelijken wordt vaak als iets lastigs gezien. Wij snappen dat en helpen je hier graag bij.

Wanneer je bij ons ingeschreven staat zorgen wij ervoor dat je energie switch er ook daadwerkelijk ervoor zorgt dat je geld gaat besparen. Omdat wij ervoor zorgen dat je altijd in een gunstig contract zit. Daarnaast kijken we regelmatig naar tips om je verbruik te verminderen.

Jouw energiezaken altijd goed geregeld.

Ontdek binnen enekele seconde hoe jij vanaf nu nooit meer te veel betaalt voor je energiecontract.

Wanneer moet jij overstappen van energieleverancier?

Energiecontracten hebben meestal een looptijd van 1 of 3 jaar. Als je wilt overstappen is het belangrijk om te weten wat de einddatum is van je energiecontract. Het wordt geadviseerd om 6 tot 8 weken van tevoren over te stappen van energieleverancier. De nieuwe energieleverancier houdt rekening met de einddatum van het lopende energiecontract. Daarnaast krijg je voor je nieuwe energiecontract 14 dagen bedenktijd en een opzegtermijn van 30 dagen. Wanneer je een nieuw contract op korte termijn (bijv. binnen de 6-8 weken) wit starten, moet je altijd rekening houden met de opzegtermijn van 30 dagen. In het geval van een verhuizing kun je eerder starten. Er wordt dan wel altijd om een koop- of huur verklaring van de betreffende woning gevraagd.

Energiecontract opzeggen vóór de einddatum?

Soms kan het voordeliger zijn om vroegtijdig je energiecontract op te zeggen. Dat geldt bijvoorbeeld wanneer jouw besparing groter is dan de eventuele opzegvergoeding (boete) van het lopend contract. Je moet dan wel rekening houden met de volgende dingen: je kan een opzegboete ontvangen, eventuele welkomstpremies (cashback, korting) loop je mis en een overstap duurt ongeveer 4 weken.

Wanneer overstappen zonder boete?​

Een energie switch moet er natuurlijk voor zorgen dat je geld bespaart. Als je te vroeg overstapt kan de energieleverancier een opzegboete aan je geven. Op deze pagina kan je zien wanneer je een boete krijgt en wanneer niet

Vanzelf helpt bij overstappen

Wij snappen dat jij je liever niet bezig wilt houden met een energie switch. Overstappen van energieleverancier kan veel gedoe zijn. Wij nemen deze zorgen graag van je af. Schrijf je in bij ons en wij zoeken naar de beste energiedeal voor jou zodat jij je bezig kan houden met leuke(re) zaken.

Uitgelegd

Zorgeloos overstappen van energieleverancier kan bij Vanzelf
Kijk daarom of het gunstig is om over te stappen van energieleverancier.

Dit gebeurt er met jouw gegevens

Wij houden jouw gegevens privé. Bij Vanzelf staan privacy en de veiligheid van jouw gegevens hoog in het vaandel. We doen er alles aan om jouw gegevens privé te houden. Wij zullen wel persoonlijke gegevens aan je moeten vragen om jouw aanvraag goed te kunnen verwerken. Welke gegevens wij van jouw nodig hebben en waarom kun je lezen in onze privacy verklaring. We hebben in onze privacy verklaring alles uiteen gezet zodat je kunt zien welke gegevens we van jouw nodig hebben en waarom. Ook kun je lezen hoelang we die gegevens bewaren en wie er toegang heeft tot jouw gegevens.

Klachtenprocedure

Vervelend dat er iets is voorgevallen waardoor je een klacht hebt. Om dit zo goed mogelijk op te lossen vragen we je om onderstaand formulier zo volledig mogelijk in te vullen. Binnen 14 dagen nemen we contact met je op.

Vanzelf energie

Je klacht is verstuurd!

We vinden het heel belangrijk dat jij als klant tevreden bent. Jammer om te horen dat je een klacht hebt en DANK voor het melden hiervan. Binnen 14 dagen nemen we contact met je op. We gaan ervan uit dat we tot een goede oplossing zullen komen.

Heb je ondertussen nog vragen? We zijn bereikbaar via de chat, e-mail of telefonisch op 085 – 05 13 800. We helpen je graag.