Vanzelf logo

De gasprijs in Nederland

De ontwikkeling van de gasprijs heeft invloed op alle huishoudens, bedrijven en organisaties in de wereld. De regering wil heel Nederland voor 2050 volledig aardgasvrij maken. Dit willen ze omdat aardgas een uitputbare, fossiele brandstof is die slecht is voor het milieu.
Dit is een van de factoren die helaas tot een flinke verhoging van de gasprijzen in Nederland leidt. Andere factoren zijn: weer/seizoen, import, vraag van andere landen, politieke conflicten, de ingekochte voorraad etc. Wij bij Vanzelf informeren je graag over de ontwikkeling van de gasprijzen en wat de ontwikkeling betekent voor jouw huishouden.

Waarom heb ik gas nodig?

In veel huishoudens wordt gas gebruikt voor verwarming, warm water en koken. Gemiddeld wordt 75% van het gas in een woning gebruikt voor de verwarming. 20% wordt gebruikt voor het verwarmen van water en 5% voor bij het koken.

Hoeveel gas heb ik nodig?

Het gemiddelde gasverbruik in Nederland ligt rond de 1500 kubieke meter per jaar. Dat is het gemiddelde verbruik van een driepersoonshuishouden. Maar hoeveel gas er daadwerkelijk verbruikt word, hangt af van de volgende factoren:

  • Aantal personen in woning
  • verbruiksgedrag
  • type woning
  • isolatie van de woning
  • bouwjaar van de woning
  • woonoppervlakte
  • het weer

Ineens hoog gasverbruik?

Bij een ineens hoog gasverbruik stijgen je gasprijzen flink. Als dit gebeurt terwijl het normaal een stuk lager is kan er een lekkage zijn. Je kan dan een installateur laten komen die controleert op een lekkage. Vaak komt een ineens hoog gasverbruik door een lekkage. Is het geen lekkage? Dan kan de slimme meter fout ingesteld zijn. Dit gebeurt zelden, maar als het gebeurd moet je je netbeheerder bellen en vragen of zij het oplossen. 

Overstappen naar duurzame energie

Aangezien de gasprijzen van grote invloed is op je energierekening zal ook jij dit merken.

De gasprijs is van grote invloed op je energierekening. Ongeveer twee derde van je energierekening bestaat uit gaskosten. Daarnaast wordt gas ook gebruikt om elektriciteit op te wekken. Wanneer de gasprijzen hoog zijn, zie je dat ook terug in de energietarieven.

Het loont dan ook om te kijken naar de mogelijkheden om je energierekening omlaag te krijgen. Dit kan op een simpele manier door te besparen met energiezuinige producten. Of door te kijken op welke manier(en) je jouw woning kunt verduurzamen.

Er zijn genoeg mogelijkheden om je energierekening omlaag te krijgen. Wij geven je graag handige tips en advies over het verduurzamen van je woning. Benieuwd? Klik hier om naar ons duurzaam energieadvies pagina te gaan! Op deze pagina leggen we je van alles uit over het duurzamer leven.

Uitgelegd

uitleg netbeheerkosten

Netbeheerkosten

Om energie naar je huis te krijgen betaal je netbeheerkosten. Netbeheerkosten worden ook wel transportkosten genoemd. Deze kosten betaal je aan de energieleverancier. De leverancier betaald deze kosten dan aan de netbeheerder. Op deze pagina vind je waar netbeheerkosten uit zijn opgebouwd.

Lees verder over energietarieven »
uitleg-energie-berekenen

Energiekosten berekenen

Je energierekening is opgebouwd uit verschillende onderdelen: leveringskosten, netwerkkosten en belastingen. Deze kostenposten vind je terug op je energierekening, ook wel de jaarrekening genoemd. Niet op al deze onderdelen heb je invloed en kan je dus zelf bepalen. Lees er alles over op deze pagina.

Lees verder over energietarieven »
uitleg stroomprijs

Stroomprijs

Een van de onderdelen van je energierekening is de stroomprijs. De prijs voor stroom word per kWh (kilo Watt uur) berekend. De stroomprijs is lager dan de prijs voor gas. Daarom zullen de gasprijzen vaak hoger zijn. Op deze pagina geven we meer informatie over de stroomprijs.

Lees verder over energietarieven »

Wil je alles weten over energietarieven en het berekenen daarvan?
Bekijk dan onze alles over energietarieven overzichtspagina.

Over CIRE

Vanzelf is aangesloten bij CIRE. Dit is terug te zien in het CIRE keurmerk. Dit initiatief wordt ondersteund door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en is voornamelijk bedoeld om agressieve energieverkopers tegen te gaan. Het doel is om jou als consument te beschermen en om de markt van energie-intermediairs transparanter te maken.

Website CIRE


Klachtenprocedure

Vervelend dat er iets is voorgevallen waardoor je een klacht hebt. Om dit zo goed mogelijk op te lossen vragen we je om onderstaand formulier zo volledig mogelijk in te vullen. Binnen 14 dagen nemen we contact met je op.

Vanzelf energie

Je klacht is verstuurd!

We vinden het heel belangrijk dat jij als klant tevreden bent. Jammer om te horen dat je een klacht hebt en DANK voor het melden hiervan. Binnen 14 dagen nemen we contact met je op. We gaan ervan uit dat we tot een goede oplossing zullen komen.

Heb je ondertussen nog vragen? We zijn bereikbaar via de chat, e-mail of telefonisch op 085 – 05 13 800. We helpen je graag.