Vanzelf logo

Energiebelasting berekenen

Je energiebelasting zorgt voor een groot deel van je energierekening. Op deze pagina kan je berekenen hoeveel energiebelasting jij gaat betalen in 2022.

Wat is energiebelasting?

Energiebelasting bestaat uit vier onderdelen: De belasting op gas en stroom, de opslag duurzame energie- en klimaattransitie (ODE), de 21% BTW die je betaald over je energierekening en de heffingskorting.

Hoe is mijn energierekening opgebouwd?

Je energierekening is opgebouwd uit 3 onderdelen: Netbeheerkosten, leveringskosten energie en de energiebelasting. Hieronder leggen we per kostenpost uit wat ze inhouden:

Netbeheerkosten: Netbeheerders zijn verantwoordelijk voor het aanleggen en onderhouden van gas en elektriciteitsnetten. Elke regio in Nederland heeft zijn eigen netbeheerder. Aan de netbeheerders worden door de huishoudens in de regio betaald zodat zij de gas en elektriciteitsnetten zo goed mogelijk kunnen beheren.

Leveringskosten energie: De leveringskosten energie zijn de kosten die jij betaald aan je energieleverancier. De kosten die je betaald zijn afhankelijk van je verbruik, soort huishouden en het energiecontract die je afsluit met je energieleverancier. Energieleveranciers veranderen hun energietarieven 2 x in het jaar (1 januari en 1 juli).

De energiebelasting: Je betaalt twee soorten belasting over je energierekening. De energiebelasting op gas en stroom en de opslag duurzame energie. Deze twee energiebelastingen worden bij elkaar opgeteld en daar wordt een heffingskorting van af gehaald. Verder betaal je nog 21% BTW over je hele energierekening. Hierdoor kan de helft van je energierekening bestaan uit energiebelasting.

Wat is opslag duurzame energie (ODE)?

ODE kort voor opslag duurzame energie is een soort energiebelasting bedoeld om ervoor te zorgen dat mensen zo zuinig mogelijk met energie om te gaan. Het geld dat de regering ophaalt met ODE wordt gebruikt om de productie van duurzame energie te ontwikkelen. Iedereen betaald ODE en de kosten ervan zijn bij elke energieleverancier hetzelfde. Het maakt dus niet uit of je bij een groen of grijze leverancier zit. De hoogte van het ODE wordt elk jaar door de overheid vastgesteld. De afgelopen jaren is de ODE flink omhoog gegaan.

Stijging energiebelasting 2022

Om de stijgende prijzen in de energiemarkt te compenseren heeft het demissionaire kabinet besloten om de energiebelasting te verlagen op 1 janurari 2022. Het kabinet heeft geen invloed op de stijgende gas- en stroomprijzen. Ze hebben alleen invloed op het belastingdeel van de energierekening. Voor huishoudens is in totaal 2,7 miljard euro uitgetrokken voor het verminderen van de energiebelasting. Voor bedrijven is er 0,5 miljard euro vrijgemaakt. De belastingvermindering (ook wel heffingskorting genoemd) gaat in 2022 met 230 euro omhoog. Dus aan het eind van 2022 wordt er 788,56 euro van je energiebelasting afgetrokken (inclusief BTW). In 2021 was dat nog 558,56 euro (inclusief BTW).

Reken met onze Energiebelastingtool uit wat de belastingontwikkelingen voor jou gaat betekenen.

Ga naar de Energiebelastingtool >>

Ook handig om te weten over energiebelasting.

Over je energie wordt 21% btw gerekend. Dit is best apart omdat gas en stroom voor velen een primaire levensbehoefte is. Veel energie wordt vandaag de dag nog opgewekt uit fossiele brandstoffen. Dit kan leiden tot uitputting van de fossiele brandstoffen, broeikaseffect en verzuring. De regering heft daarom zoveel belasting op energie. Energie wordt dus een stuk duurder en gebruikers zullen waarschijnlijk een stuk bewuster en zuiniger met energie omgaan.

De schaarste op gas is afgelopen jaar flink toegenomen. Dit heeft veel impact op je energierekening. Niet alleen gas maar ook stroom zal in prijs omhoog gaan als de gasprijs dat doet. Omdat veel elektriciteit wordt opgewekt door gascentrales, stijgt de elektriciteitsprijs automatisch mee. En hoewel leveranciers de hogere energieprijzen niet 1 op 1 doorberekenen naar hun klanten

– de consumentenprijs bestaat voor een groot deel uit vaste kosten
– zal het er toch op neerkomen dat alle huishoudens in ons land de

prijsstijging gaan zien op hun energierekening en voelen in hun portemonnee. Wil je meer lezen over de stijgende gasprijzen? Lees ons blogartikel over dit onderwerp.

Alleen over je netto verbruik ( afgenomen stroom – teruggeleverde stroom) betaal je verbruikskosten, btw en energiebelasting. Over de stroom die je zelf produceert, betaal je dus geen belasting én brengt het je netto verbruik naar beneden waardoor je minder energiebelasting betaald.

Uitgelegd

uitleg netbeheerkosten

Netbeheerkosten

Om energie naar je huis te krijgen betaal je netbeheerkosten. Netbeheerkosten worden ook wel transportkosten genoemd. Deze kosten betaal je aan de energieleverancier. De leverancier betaald deze kosten dan aan de netbeheerder. Op deze pagina vind je waar netbeheerkosten uit zijn opgebouwd.

Lees verder over energietarieven »
uitleg-energie-berekenen

Energiekosten berekenen

Je energierekening is opgebouwd uit verschillende onderdelen: leveringskosten, netwerkkosten en belastingen. Deze kostenposten vind je terug op je energierekening, ook wel de jaarrekening genoemd. Niet op al deze onderdelen heb je invloed en kan je dus zelf bepalen. Lees er alles over op deze pagina.

Lees verder over energietarieven »
uitleg stroomprijs

Stroomprijs

Een van de onderdelen van je energierekening is de stroomprijs. De prijs voor stroom word per kWh (kilo Watt uur) berekend. De stroomprijs is lager dan de prijs voor gas. Daarom zullen de gasprijzen vaak hoger zijn. Op deze pagina geven we meer informatie over de stroomprijs.

Lees verder over energietarieven »

Wil je alles weten over energietarieven en het berekenen daarvan?
Bekijk dan onze alles over energietarieven overzichtspagina.

Klachtenprocedure

Vervelend dat er iets is voorgevallen waardoor je een klacht hebt. Om dit zo goed mogelijk op te lossen vragen we je om onderstaand formulier zo volledig mogelijk in te vullen. Binnen 14 dagen nemen we contact met je op.

Vanzelf energie

Je klacht is verstuurd!

We vinden het heel belangrijk dat jij als klant tevreden bent. Jammer om te horen dat je een klacht hebt en DANK voor het melden hiervan. Binnen 14 dagen nemen we contact met je op. We gaan ervan uit dat we tot een goede oplossing zullen komen.

Heb je ondertussen nog vragen? We zijn bereikbaar via de chat, e-mail of telefonisch op 085 – 05 13 800. We helpen je graag.