Vanzelf logo

Is overstappen van energieleveranciers nodig?

Hoe weet je wanneer het tijd is om (eventueel) over te stappen van energieleverancier?
waarom overstappen van energieleverancier?

Loopt je telefooncontract bijna af? Dan heb je je misschien al verheugd op het nieuwste model telefoon dat je bij je volgende abonnement kunt uitkiezen. Je hebt vast ook al gekeken of er andere providers zijn die een betere deal voor je hebben. Maar hoe zit dat met je energiecontract? Waarschijnlijk heb je je ooit aangemeld bij je huidige energieleverancier met een contract voor bepaalde tijd. Maar wat heb je gedaan toen dat contract afliep?

Uit onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) blijkt weliswaar dat afgelopen jaar een recordaantal van ruim 1,7 miljoen huishoudens overstapte op een andere energieleverancier. Maar het betekent dat nog steeds 4 op de 5 huishouden bleef zitten waar ze zaten.

En dat is zonde. Als je zelf namelijk geen actie onderneemt wordt je aflopende energieovereenkomst omgezet naar een contract voor onbepaalde tijd. En daar betaal je vaak fors meer voor.

Overstappen is onoverzichtelijk

Waarom er dan zo weinig mensen overstappen naar een andere energiepartij op het moment dat hun huidige overeenkomst afloopt? Overstappen is best veel gedoe.

De wereld van energieleveranciers is drukbevolkt en onoverzichtelijk. Het kost tijd en moeite om je goed te verdiepen in wat de verschillende partijen aanbieden. Prijsvergelijkers zoals gaslicht.com, easyswitchen energiewijzer kunnen je daarbij op weg helpen, maar uiteindelijk ben je toch zelf degene die de deals die deze partijen voor je vinden met elkaar moet vergelijken. En dat wil je natuurlijk weloverwogen doen.

energie leverancier overstappen

Alles waar je op moet letten als je overstappen overweegt:

Huidige verbruik
Voordat je gaat overstappen is het handig om jouw jaarverbruik te weten. Je kunt dat terugvinden op je laatste jaarafrekening of in de inlogomgeving van je huidige energieleverancier.

Contractduur
Heb je nu een energiecontract voor bepaalde of onbepaalde tijd? Je bent in beide gevallen vrij om deze op elk moment te beëindigen. Als je een contract voor bepaalde tijd voortijdig opzegt kan jouw energieleverancier je wel een boete in rekening brengen, maar veel concurrerende leveranciers zijn bereid deze boete voor je te betalen als je naar hen overstapt.

Prijsopbouw
De prijs die je betaalt voor energie bestaat deels uit vaste kosten (kosten per dag, vastrecht) en deels uit variabele kosten (kosten per verbruikseenheid).

De prijzen die energiebedrijven hiervoor hanteren variëren. Bij de ene leverancier betaal je een laag vastrecht en hoge verbruikskosten, en bij de andere leverancier is dit juist andersom.

Vast of variabel tarief
Er bestaan energiecontracten met een vast tarief en contracten met een variabel tarief. Bij een vast tarief (prijsgarantie), blijft de prijs hetzelfde tijdens de loopduur van jouw contract. Als de elektriciteit duurder of goedkoper wordt, merk je daar dus niets van. Bij een variabel tarief kan het leveringstarief wel wijzigen tijdens jouw contractperiode. Variabele tarieven veranderen over het algemeen 2x per jaar: op 1 januari en 1 juli.

Over het algemeen liggen vaste leveringstarieven hoger dan variabele tarieven op het moment dat je een contract afsluit. Het risico is voor het energiebedrijf immers minder groot.

Soort stroom
Er is maar één stroomnet en daar gaat alle stroom doorheen. Als je groene stroom afneemt, krijg je dus gewoon dezelfde stroom uit het stopcontact als je buren die grijze stroom hebben.

Toch draag je bij aan een beter milieu als je voor groene stroom (opgewekt door bijvoorbeeld wind- of waterkracht) kiest in plaats van voor grijze stroom (gas of kolen). De keuze van consumenten voor een bepaald soort energie bepaalt uiteindelijk de manier waarop er energie wordt opgewekt en ingekocht in ons land.

Service
Elk energiebedrijf biedt service op zijn eigen manier. Bij sommigen kun je bijvoorbeeld je meterstanden online doorgeven en ook de kosten voor telefonisch contact met de klantenservice verschillen per bedrijf. Dit soort details zouden je keuze voor een bepaalde energieleverancier kunnen beïnvloeden.

Toch maar overstappen dan?

Nu je weet waar je het beste op kunt letten bij het afsluiten van een energiecontract, wordt de stap om jouw huidige energiecontract te herzien wellicht wat kleiner. In haar Energiemonitor 2020 berekende ACM dat een huishouden meer dan 600 euro per jaar kan besparen door een nieuw energiecontract af te sluiten.

Bij Vanzelf maken we overstappen naar een andere energieleverancier nóg makkelijker. Je hoeft alleen maar jouw gegevens en voorkeuren aan ons doorgeven, éénmalig en wij nemen jou het overstapproces volledig uit handen.

Door onze jarenlange ervaring op de energiemarkt kennen wij deze wereld als geen ander en nemen we jou graag – kosteloos – aan de hand.

We gaan niet  alleen op dit moment voor je op zoek naar een goede energiedeal, maar blijven de markt voor je afspeuren. Als het energiecontract dat we voor je hebben afgesloten weer afloopt, benaderen we je met een nieuw aanbod. Zo hoef je nooit meer over je energiezaken na te denken, maar betaal je ook nooit meer te veel. Het gaat voortaan allemaal vanzelf.

Over CIRE

Vanzelf is aangesloten bij CIRE. Dit is terug te zien in het CIRE keurmerk. Dit initiatief wordt ondersteund door de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en is voornamelijk bedoeld om agressieve energieverkopers tegen te gaan. Het doel is om jou als consument te beschermen en om de markt van energie-intermediairs transparanter te maken.

Website CIRE


Klachtenprocedure

Vervelend dat er iets is voorgevallen waardoor je een klacht hebt. Om dit zo goed mogelijk op te lossen vragen we je om onderstaand formulier zo volledig mogelijk in te vullen. Binnen 14 dagen nemen we contact met je op.

Vanzelf energie

Je klacht is verstuurd!

We vinden het heel belangrijk dat jij als klant tevreden bent. Jammer om te horen dat je een klacht hebt en DANK voor het melden hiervan. Binnen 14 dagen nemen we contact met je op. We gaan ervan uit dat we tot een goede oplossing zullen komen.

Heb je ondertussen nog vragen? We zijn bereikbaar via de chat, e-mail of telefonisch op 085 – 05 13 800. We helpen je graag.