Vanzelf logo

Wat doe je tegen de stijgende gasprijzen?

gasprijzen 2021

We schreven het al eerder en waarschijnlijk zijn alle recente nieuwsberichten erover je ook niet ontgaan: de gasprijzen in 2021 schiet de pan uit.

Zoals het er nu naar uitziet, krijgen we deze winter allemaal te maken met hogere energiekosten. In het ongunstigste geval kunnen huishoudens hun energierekening zelfs met honderden euro’s zien stijgen.

Termen als gastekort en energiearmoede vliegen je in de media om de oren; je zou er bang van worden. Er wordt echter weinig gesproken over wat je als consument kunt doen om de gevolgen van de stijgende gasprijzen voor jezelf te beperken.

In deze blog leggen je uit wat er precies aan de hand is met de gasprijzen, wat de gevolgen hiervan zijn voor consumenten en hoe je kunt proberen jouw energiekosten in de toekomst zo laag mogelijk te houden.

 

Wat is er precies aan de hand met de gasprijzen?

Heel Europa kampt momenteel met een schaarste aan aardgas en daardoor stijgt de gasprijs per m3

De gigantische gasprijzen en het bijbehorende gastekort hebben meerdere oorzaken. Ten eerste hebben we een koude winter achter de rug waardoor de gasvoorraden in ons land flink zijn geslonken. Normaal worden die voorraden na de winter weer aangevuld, maar aangezien de lente ook nog erg koud was, gebeurde dat dit jaar slechts voor de helft.

Ondertussen werd er in Europa relatief weinig gas gewonnen omdat veel gasvelden tegelijkertijd in onderhoud zijn geweest, vertelde marktanalist Rick Marsman van energiebedrijf Vattenfall aan De Volkskrant. Verder is er momenteel een lage gastoevoer vanuit Rusland. Dit komt omdat de Duitse certificering voor de toestroom van gas door de nieuwe gasleiding Nord Stream 2 nog ontbreekt. En als laatste is er grote vraag vanuit Azië naar gas. Als je al deze factoren bij elkaar optelt kom je tot een duidelijke conclusie: gas is schaars. En als iets schaars is, dan wordt het duur. Het komende jaar kan je verwachten dat de gasprijzen honderden euro’s per jaar gaan stijgen.

 

Wat voor invloed heeft de gasprijsstijging op mijn energierekening?

Doordat de gasprijs het afgelopen jaar zo is gestegen, is ook elektriciteit duurder geworden. Omdat veel elektriciteit wordt opgewekt door gascentrales, stijgt de elektriciteitsprijs automatisch mee.

Hoewel leveranciers de duurdere energieprijzen niet 1 op 1 doorberekenen naar hun klanten – de consumentenprijs bestaat voor een groot deel uit vaste kosten – zal het er toch op neerkomen dat alle huishoudens in ons land de prijsstijging zullen gaan voelen in hun portemonnee.

In hoeverre jij de gevolgen zult ondervinden van de stijgende gasprijzen hangt af van jouw huidige energiecontract.

Veel Nederlanders hebben een energiecontract met een vast tarief en zijn beschermd tegen prijsstijgingen totdat dit contract afloopt. Zij zullen vanaf 1 januari waarschijnlijk wel een kleine prijsstijging van hun maandelijkse afschrijving zien vanwege een verhoging van de energiebelasting op gas. Hoeveel dat uiteindelijk wordt moet echter nog blijken nu de Tweede Kamer tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen die volgden op Prinsjesdag 375 miljoen euro af heeft gedwongen bij het demissionair kabinet om de stijgende energiekosten voor burgers te verzachten

Wie echter een energieovereenkomst met een variabel tarief heeft krijgt op 1 januari sowieso met een fikse stijging van de energierekening te maken. Volgens de Autoriteit Consument & Markt gaat dat om 44% van de huishoudens in ons land.

Als jij momenteel een variabel energiecontract hebt moet je rekening houden met een forse prijsstijging op 1 Januari 2022. Uit een analyse uitgevoerd door een voormalig handelsbaas en energie inkoper van Eneco blijkt dat de energiekosten van een gemiddeld gezin een stijging van 800 euro per jaar kunnen verwachten.

Bij een variabel contract veranderen de kosten voor gas en stroom twee keer per jaar. Dat is op 1 januari en op 1 juli. Als je een variabel contract hebt ga je in het begin van het nieuwe jaar veel meer betalen voor je gas en stroom. Een vast contract heeft een vaste prijs voor de levensduur van het contract. Als je bijvoorbeeld een contract hebt afgesloten voor drie jaar in 2019 zul je tot 2022 veel minder betalen dan een huishouden met een variabel contract.

 

Wat kun je als consument doen om je energierekening betaalbaar te houden?

Eerder deelden we al tips om je eigen gasverbruik in huis te verminderen. Door zelf te besparen op gas – bijvoorbeeld te koken op inductie, of te investeren in isolatie, ventilatie met warmteterugwinning of een warmtepomp – kun je jouw maandelijkse gas kosten laag houden. Deze bespaartips worden in de toekomst alleen maar effectiever omdat de ontwikkeling van de gasprijs blijft toenemen.

Verder is het slim om even in je energiezaken te duiken en na te gaan wat voor energieovereenkomst je precies hebt. Voor consumenten die nu geen energiecontract met vast tarief hebben of bij wie dat vaste contract binnenkort afloopt, loont het om goed te kijken naar wat de mogelijkheden voor een nieuwe overeenkomst zijn.

In deze roerige tijden kan het lonen om niet zelf de energiemarkt af te struinen voor de beste optie, maar dat te laten doen door een partij die de markt goed kent en jou advies geeft vanuit kennis en expertise.

Bij Vanzelf helpen we je graag. Wij begrijpen de energiemarkt als geen ander en door onze nauwe samenwerking met energieleveranciers kunnen wij ook al enigszins inschatten hoe de ontwikkelingen gaan verlopen. Zo weten we bijvoorbeeld dat een van onze partners – Clean Energy – vanaf 1 april 2022 een vast contract met gunstige energieprijzen gaat aanbieden. Mocht je nu in een gunstig variabel tarief zitten of loopt jouw vaste contract binnenkort af, dan zouden we je bijvoorbeeld kunnen adviseren om nog een paar maanden een variabel tarief te betalen voordat je de overstap naar een dergelijke gunstig contract maakt.

Het enige wat jij als consument hoeft te doen, is je kosteloos bij ons aanmelden en dan gaan wij –

afhankelijk van jouw situatie en wensen – op zoek naar het beste energiecontract voor jou. En ook als je vragen hebt, zijn we altijd bereikbaar. Wij nemen je graag jouw energiezaken uit handen zodat jij tijd over houdt voor leukere dingen. Ook nu. Juist nu.

 

Wat gaat de gasprijs doen in 2022?

De gasprijzen gaan in 2022 naar verwachting weer stijgen. /de belasting voor aardgas gaat sowieso omhoog. Dit is omdat de gaskraan in Groningen langzaamaan dicht gedraaid word. En daarnaast wil de overheid duurzame energieopwekking stimuleren. Als de gasprijzen blijven stijgen word het voor huisbezitters verleidelijker om te investeren in duurzame energiebronnen zoals zonnepanelen.

 

Wat doet de gasprijs de komende jaren?

Dit jaar is de gasprijs bijna vervijfvoudig. Hoe gaat dat de komende jaren er dan uitzien? Volgens de economen van ING stijgen de jaarlijkse energie kosten tussen nu en 2030 gemiddeld met 13%. Ze hebben bij de analyse de volgende uitgangspunten gehanteerd:

– Het Internationaal Energieagentschap rekent op een stijging van 7% voor de stroom en gasprijzen in de periode tot 2030 door de marktontwikkelingen.

– Belasting op aardgas gaat stijgen en belasting op stroom gaat dalen. Tegelijk verhoogt de overheid de duurzaamheidstoeslagen op stroom en gas. En daar staat weer korting op energiebelasting tegenover. De maatregelen zorgen ervoor dat de prijzen van stroom en gas in 2030 met 6% stijgen.

6 + 7 = 13% stijging in jaarlijkse energiekosten. voor aardgas gaat de kostenstijging voor een klein appartement van maximaal 50 m2 in 2030 ongeveer 147 euro zijn. Voor een vrijstaande woning tussen de 250 en 500 m2 gaat dit 654 euro zijn . De stroomkosten stijgen niet zo hard als de aardgas kosten. Dit is vooral omdat de overheid de belasting op gas verhoogt in de komende jaren

 

Klachtenprocedure

Vervelend dat er iets is voorgevallen waardoor je een klacht hebt. Om dit zo goed mogelijk op te lossen vragen we je om onderstaand formulier zo volledig mogelijk in te vullen. Binnen 14 dagen nemen we contact met je op.

Vanzelf energie

Je klacht is verstuurd!

We vinden het heel belangrijk dat jij als klant tevreden bent. Jammer om te horen dat je een klacht hebt en DANK voor het melden hiervan. Binnen 14 dagen nemen we contact met je op. We gaan ervan uit dat we tot een goede oplossing zullen komen.

Heb je ondertussen nog vragen? We zijn bereikbaar via de chat, e-mail of telefonisch op 085 – 05 13 800. We helpen je graag.